Det handler om at vælge den rigtige teknologi.

 

QR-koder

Med QR-koder (Quick Response) kan du gøre din markedsføring interaktiv og involverende på en effektiv måde, hvor effekten samtidig er målbar.

QR-koderne kan bruges både i trykte og digitale medier, og kan bygge bro imellem
de to medier. QR-koder kan f.eks. bruges til at flytte forbrugerne fra avisannoncer, tilbudsaviser eller sæsonrelaterede direct mails til online medier, hvor kunden har mulighed for at bestille produkter eller få oplevelser i form af f.eks. film, konkurrencer, små analyser og rabatkuponer.

Find uddybende information om anvendelsesmuligheder og effektmåling bla i Post Danmarks QR-guide

Hvad tilfører QR-koder min markedsføring?

  • QR-koder forvandler passive læsere til aktive deltagere
  • Budskaber kan personaliseres til den enkelte modtager
  • Responsen fra dine målgrupper er målbar
  • Effekten af forskellige medier, hvor der er brugt QR-koder er målbar

Ved at bruge forskellige koder i forskellige medier, eller udforme forskellige varianter som direct mails eller video med hver deres QR-koder, er det også muligt at sammenligne mediernes effekt og følge forskellige målgruppers respons og adfærd.

På baggrund af resultaterne kan markedsføringen optimeres, bla. ved at udvælge de mest lønsomme medier til de næste kampagner.
Lige som en udvælgelse af de mest interessante kundesegmenter giver anledning, at tilgode se dem med specielle tilbud m.m.

Kort sagt målrettet markedsføring der er værdiskabende for modtageren, giver respons og udbytte til afsenderen.

Hos SundVision hjælper vi dig med medievalg, budskaber og din markedsføringsplan.

Hvordan får jeg udbytte af QR-koder?

  • Udvid din hjemmeside med en mobil landing page
  • QR-kodens indhold skal bringer kunden direkte frem til handling
  • Udvælg det rette mediemiks for tilføjelse af QR-koden

Hos Sundvision kan vi både hjælpe dig med den tekniske tilpasning af din hjemmeside og rådgive dig i medievalg, der giver optimal respons på QR-koder integreret i din markedsføring.

Hvad er en QR-kode og hvorfor har du brug for QR-koder

Hvad er QR-koder?

QR-koden kan indeholde en række af forskellige data, som du selv udvælger, og disse data er tilgængelige for hovedparten af dine kunder via deres mobiltelefoner.

Et effektivt værktøj, som giver dig mulighed for hurtigt og ubegrænset at sende budskaber ud til dine kunder - uden leveringstid og omkostningstung produktion. Og med QR-koder bliver det yder mere målbart hvordan din målgruppe reagerer på din markedsføring.

QR står for Quick Response (de giver modtageren mulighed for hurtigt at reagere på budskabet).  QR-koderne kan lagre oplysninger fra en forbipasserende medier i din mobiltelefon, stort set med et enkelt klik på din mobiltelefon. QR koder er i blade, og kataloger, på plakater, annoncer
på billboards og andre outdoor medier, websites eller mere utraditionelt på f.eks. T-shirts. 

Når QR-koden scannes, kan den give dine kunder oplysninger om et produkt eller din virksomhed. De giver modtageren mulighed for at respondere på dit budskab med det samme. QR-koden kan f.eks. sende modtagerne direkte ind på din hjemmeside, til en konkurrence, vise en videofilm, åbne et online katalog eller noget helt andet.

Hvordan læses en QR-koden?

Alle mobiltelefoner der er i kategorien 'smart phones' samt tablets kan læse en QR-kode ved hjælp af en QR-kodescanner, som er en app der scanner QR- koden.  Disse apps er gratis at downloade til telefonen via App Store og Android Marked, og installeres enkelt og hurtigt både på mobiltelefoner og tablets.

Hvordan genererer du en kode?

Du kan nemt og enkelt generere en QR-kode her på sitet ved hjælp af SundVisions QR-generator, som er en gratis service til alle besøgende på vores site.

Hvordan kan du bruge QR-koder til gavn for search marketing?

Alle virksomheder vil gerne have vished for at markedsføringen virker, oftest er du uden den mulighed især på det trykte medie.

Ved at inkludere en QR-kode i dine trykte markedsføringsmaterialer, der f.eks. henviser til din hjemmeside, får du mulighed for at analysere på, om dit budskab virker. F.eks. med Google Analytics koblet til dit website,hvorfra du kan trækker forskellige rapporter for at analysere trafikken på din hjemmeside.

Hver opmærksom på følgende 3 punkter for at få et brugbart analyseresultat. Med QR-koden skal du sikre dig:

  • at modtageren lander direkte på siden der vedrører det specifikke budskab, som giver dem mulighed for at udføre
       den handling der er aktuel.
  • at din hjemmeside er kompatibel med en mobiltelefon, så modtageren får et skærmbillede som giver dem mulighed
       for at interagere.
  • at du sammen med QR-koden informere modtageren om hvilken information QR-koden giver dem og hvordan de kan
       se informationen på deres telefon.

Hvordan vil Google se QR-koder?

Hvis du føjer dem til din hjemmeside, vil søgemaskinerne se, at dine sider har ændret sig, og at du opdaterer siderne. Søgemaskinen vil se et nyt billede og indeksere det i overensstemmelse hermed.  På et tidspunkt kan vi forvente at søgemaskinerne vil genkende QR-koder og kunne indeksere indholdet i dem.

Vil dine kunder bruge QR-koder?

Tidens forbruger er bevidst om det store opbud af informationer, og vi mødes af buskaber alle steder og i alle medier.
En stor del af vores tid er vi på vej fra et sted til et andet, samtidig vil vi gerne kunne vælge til af muligheder, vi finder interessante - let, hurtigt og enkelt.

Derfor har QR-koder manges opmærksomhed. Kunder der gør brug af QR-koder er helt sikkert trykke i de digitale medier, og kan være mere modtagelig for din tilstedeværelse på internettet via din Twitter tilstedeværelse, profiler på Facebook, MySpace, YouTube osv.

Forbrugere der endnu ikke har kendskab til QR-koder vil helt sikkert være nysgerrige, hvilket kan åbne døren for en samtale og et eventuelt salg. 

Hvordan kan du bruge en QR-kode?

Din virksomhed uanset hvor lille eller stor, kan bruge QR-koder på forskellige måder. Du kan have den på dit website i flere sammenhænge, indeholdende produktinfo eller med link direkte til en konkurrence eller brugerundersøgelse.

Du kan f.eks. føje en til dit visitkort, der indeholder dine kontaktoplysninger, så det er nemt for dine forretningsforbindelser, at tilføje dig til deres kontakter på deres mobiltelefon.

Tilføj dem til alle trykte markedsføringsmaterialer kataloger, annoncer, flyers, plakater, streamers invitationer til events mv. 

Indholdet kan være: Produktinfo, tilbudsdetaljer, kontaktoplysninger, en kupon, event detaljer, konkurrenceformular, link til din YouTube-videoer, Facebook, Twitter m.fl.