Betalt søgning og annoncering?
PPC er en forkortelse for Pay Per Click, og er en afregningsform i online-annoncering.
Hvad er betalt annoncering?
Betalt annoncering og søgninger er en online annonceringsmodel, hvor annoncører byder på at deltage i realtidsauktioner for at vise deres annoncer inden for slots på en bestemt platform eller netværk. For eksempel kan du i denne søgning på havemøbler se både shoppingannoncer og tekstannoncer. billede af Googles søgemaskineresultatside Det kaldes også nogle gange budbare medier eller PPC-annoncering. PPC står for Pay-Per-Click-annoncering, da du normalt betaler hver gang nogen klikker på dine annoncer. Denne model er normalt i modsætning til optjent eller ejet annoncering, hvor du kan bruge en platform til at pushe dit indhold gratis, dvs. Facebook- eller LinkedIn-opslag.
De fleste platforme, der tilbyder betalte annonceringstjenester, bruger algoritmer til at køre auktioner i realtid. Algoritmerne bestemmer, hvilken annonce der skal placeres i en tilgængelig visning online.
Kriterierne er ofte en blanding mellem budbeløbet og kvaliteten af annoncerne, men kan variere afhængigt af den anvendte platform.
Platforme gør imidlertid ikke altid kriterierne gennemsigtige, og der er en række andre variabler at overveje. Annoncer kommer i mange former og formater, såsom tekst, billeder, videoer og meget mere.
Mange platforme tilbyder nu automatisk at favorisere annoncer, der klarer sig godt baseret på dine mål.
Sådan fungerer PPC-annoncering
Der er mange målretningsmuligheder at vælge imellem, men de fleste af dem passer ind i to hovedkategorier:
Søgeannoncer – udløst af en kunde, der aktivt søger efter specifikke søgeord. Annoncerne vises normalt på en søgemaskineresultatside (SERP)
Displayannoncer – udløst af en kunde, der passer til specifikke målretningskriterier såsom demografi eller interesser. Annoncerne vises normalt, når nogen surfer på nettet eller en app og kan betragtes som forstyrrende. Disse to kategorier kan nogle gange blandes og matches afhængigt af den platform, du bruger. Vi anbefaler dog at analysere deres ydeevne separat. Dette skyldes, at søgeannoncer har en tendens til at fungere bedre end displayannoncer, da de er mindre forstyrrende.