Sociale medier (SoMe) – hvordan kan de gavne din virksomhed?
Find ud af, hvordan du kan bruge forskellige typer sociale medieplatforme til at nå dine digitale marketingmål.
Kender du dine kunder?
Når du tænker på at skabe en social mediestrategi for din virksomhed, kommer du sandsynligvis til at tænke på: Facebook, Instagram, Twitter og måske YouTube eller Pinterest, afhængigt af din branche. Der er dog mange andre typer sociale medier derude og nye platforme og formater dukker op med jævne mellemrum.
Nogle af dem er ret niche præget, mens andre har potentialet til at blive den næste Instagram eller TikTok. En ting, der har ændret sig siden de tidlige dage af sociale medier, er, at mange platforme plejede at fokusere på én funktion, såsom sociale netværk eller billeddeling. Nu er de fleste etablerede sociale medieplatforme udvidet til at inkorporere live streaming, augmented reality, shopping, social lyd og mere.
Det første spørgsmål, du bør stille, før du tilmelder dig en ny social medieplatform, er: hvor er dine kunder?
Det giver mere mening at tage hen, hvor dine kunder allerede hænger ud, end at slutte sig til en ny platform og tiltrække dine kunder til den. Den anden vigtige ting er at forstå, hvordan dine kunder bruger den platform. Hvilken type indhold leder de efter? Hvilke typer indhold følger de? Er de passive forbrugere eller indholdsskabere?
Vi tilbyder en detaljeret indsigt i, hvordan folk bruger forskellige sociale medieplatforme.
Typer af sociale formater, du bør kende
1. Sociale lydplatforme og lydformater
Eksempler: Klubhus, Twitter Spaces, Spotify
2. Video sociale medier platforme og formater
Eksempler: YouTube, TikTok, Instagram Stories and Reels, Facebook Watch
3. Forsvindende indholdsformater
Eksempler: Snapchat, Instagram Stories, Facebook Stories, LinkedIn Stories
4. Diskussionsfora
Eksempler: Reddit, Quora
5. Shop sociale medieplatforme og funktioner
Eksempler: Pinterest-produktpins, Facebook-butikker, Instagram-butikker, TikTok, Shopify, Douyin, Taobao
6. Livestreams på sociale medier
Eksempler: Twitch, YouTube, Instagram Live Rooms, Facebook Live, TikTok
7. Business sociale medieplatforme
Eksempler: LinkedIn, Twitter
8. Lukkede/private sociale medieplatforme
Eksempler: Diskurs, Slack, Facebook-grupper
9. Inspirerende sociale medieplatforme
Eksempler: Pinterest, YouTube, Instagram, blogs